- Forside
- Kapsejlads
- Klasseregler og andre dokumenter
- Kontrolmåling ved DM og Guldpokal for Nordisk Folkebåd
Kontrolmåling ved DM og Guldpokal for Nordisk Folkebåd
Udskriv SIDST REDIGERET: Oktober 2019
Til alle stævner, hvor du deltager med din Folkebåd, er du underlagt klassereglerne (I det følgende CR =Class Rules).
Hvis du har et gyldigt klassebevis, har du også skrevet under på, at din båd overholder disse. Et gyldigt klassebevis er dokumentation for, at din båd er en Nordisk Folkebåd. Virkeligheden skal således være i overenstemmelse med dette dokument.
Gældende klasseregler findes på og kan downloades fra NFIA’s hjemmeside http://www.folkboat.com .Der findes link til NFIA på denne hjemmeside.
Til DM og Guldpokal kan du komme ud for, at din båd kontrolleres. Dette gøres for at håndhæve klassens strenge regler, og sørge for at alle konkurrerer på lige vilkår. Nå du tilmelder dig stævnet, må du acceptere dette.
Denne folder er tænkt som en vejledning i hvilke former for kontrol du kan komme ud for, og hvilke ting du kan sørge for er i orden. Så er du og din båd bedst muligt forberedt inden et DM eller Guldpokal.
Det skal understreges at dette alene er en vejledning/gode råd. Det er klassereglerne, der er gældende. – Altså også de regler, der ikke er nævnt her.
Disse formelle ting skal være i orden inden du tilmelder dig
1. Din båd skal have gyldigt klassebevis/Internationalt Measurement Certificate.
2. Sejl der findes ombord, når båden kapsejler, skal have isat et certificeringsmærke fra DS eller en anden national myndighed med tilhørende verifikation i form af en officiel målers (eller sejlmagers) underskrift og dato.
3. Yderligere skal dine sejl have islået rød NFIA-sejlknap
4. Du skal være medlem af Dansk Folkebådsklub.
5. Din båd skal have en gyldig (betalt) ansvarsforsikring
6. Hvis du låner en båd, skal du møde med en låneerklæring fra ejeren.
Disse kontrolformer kan du komme ud for til DM/Guldpokal
1. Indberetning af sejlknapnumre:
Alle sejl man ønsker at bruge til stævnet skal indberettes til arrangørerne. Dette gøres ved, at du udfylder en blanket, som du får udleveret, når du ankommer til stævnet.
Numrene på de røde NFIA-sejlknapper påføres blanketten.
Ifølge klassereglerne (CR 11.11) må du højest indberette 2 stel sejl.
2. Stikprøvevis måling/vejning:
Følgende former for måling er eksempler på, hvad der kan forekomme før stævnet: a. Nogle både udtages ved lodtrækning til kontrolvejning/måling af båd.
eller:
b. alle/nogle skal have checket obligatorisk udstyr
eller:
c. alle/nogle skal have målt sejl. eller:
d. alle/nogle skal vejes eller:
e. alle/nogle får målt/kontrolleret et ukendt tema; f.eks. strutter Kombinationer af disse eksempler, samt forskellige grader kan forekomme.
Graden af kontrol aftales med måleren, Dansk Folkebådsklub og arrangøren. Tid og sted for målingen bekendtgøres i programmet eller ved opslag. På måledagen skal din båd være klar til måling.
3. Uanmeldt (D.S) stikprøvekontrol.
D.S. (Dansk Sejlunion) kan udvælge særlige stævner til uanmeldt kontrol. Her kommer en D.S.måler uanmeldt og foretager på dennes foranledning og krav måling/vejning check af obligatorisk udstyr. Denne måler følger et særligt D.S. kontrolregulativ.
4. Stikprøvekontrol under stævnet.
Måler(e) Udpeget af stævnearrangørerne og Dansk Folkebådsklub kan når som helst lave stikprøvekontrol under stævnet. F.eks. lige efter målgang eller ankomst til havn.
Disse ting bør du checke før du kapsejler
Strækmærker på mast og bom:
På mast og bom påmales strækmærker. (CR 6.1.11 og 6.2.3) Alle skal være tydelige at se under kapsejlads, og minimum 13 mm brede. Undgå tape, det skal i givet fald overlakeres.
På masten:
No I: 1000 mm +/- 10mm over dækket. Dette mål tages langs agterkanten af masten i mastens mest opretstående position
No II: På forsiden af masten maksimum 5500 mm over overkanten af målebånd No I. Forstagets forlængelse må ikke være over underkanten af dette bånd.
No III: I Toppen af masten, maksimum 8750 mm over overkanten af bånd No I
På bommen:
Maksimum 3380mm fra agterkanten af masten. Der skal tages højde for eventuelle udskæringer i mastens hulkehl.
Der skal være to stop; ved masten og ved agterenden af bommen, så du ikke kan strække sejlet ud over disse mærker. (F.eks. en rundhovedet skrue, klods eller lign).
Obligatorisk udstyr: (CR 11.10)
Disse ting skal være ombord, når du kapsejler:
(Bemærk dimensionerne)
- Et egnet anker ikke mindre end 12 kg. elleralternativt et egnet anker på ikke mindre end 6 kg. sammen med en hertil fæstnet kæde udgørende en samlet vægt på ikke mindre end 12 kg.
- 25 m ankerreb. Min 12 mm, eller 25 mm vævet bånd af samme brudstyrke. Evt. kæde må inkluderes i de 25 m.
- 2 Slæbeliner med en samlet længde på 20 m. Dimension: Minimum 12 mm.
- Fast monteret lænsepumpe
- 3 svømmeveste
- Padle eller åre minimum 1,4 m lang.
- En pøs på minimum 9 liter
- To løfteøjer, monteret på kølboltene, eller på indersiderne af bundstokkene.
Ved evt. stikprøvekontrol er det rart, at du sørger for, atdisse ting er lagt frem og lette at kontrollere
Vejning: (CR 10.10)
Hvis din båd udtages til vejning, skal du sørge for, at den er tømt, når det er
din tur, og du når frem til vejestedet. Det er bedst, hvis din båd er forsynet med løfteøjer. I følge reglerne, skal disse være monteret i båden. Inden båden vejes, kontrolleres den af måleren, eller en/nogle af ham udpegede kontrollanter. Der ses efter, om båden er tømt for overflødigt udstyr, bundvand m.m. Fendere afmonteres.
Vejes med:
Låger/lemme i køjebunde kistebænkelåger og kahytsnedgang samt styretofte Alle fastboltede og fastskruede beslag.
Alle faste trimliner, fald og storskøde, såvidt muligt i tør tilstand
Vejes ikke med:
Løst obligatorisk udstyr som anker, slæbeliner og redningsveste Spilerstage/fokkebom.
Sejl
Fokkeskøde
Kompas på løst brædt til kahytsnedgang, hvis der er anden luge Skuffer i evt. pantry tages ud
Al øvrigt løs grej og bundvand
CR 10.10:
“Vægten af båden skal være min 1930 Kg, vejet komplet med dørk, sæder, styretofte, skydekappe og tilhørende dør og/eller skotbrædder. Låger/lemme i køjebunde vejes med; pumpe og alle beslag til normalt brug ombord under kapsejlads sammen med følgende: Mast og bom med beslag, stående rig, fald og storskøde. Udstyret, der er inkluderet i vægten på ikke mindre end 1930 kg, må ikke herefter fjernes mens båden kapsejles.”
Uregelmæssigheder:
Hvis du mener, at en båd under stævnet ikke overholder klassereglerne, og denne uregelmæssighed ikke er blevet opdaget ved kontrolmålingen, gælder der de samme regler som i resten af kapsejladsen: Du må indgive en protest til protestkomiteen. Måleren eller målerudvalget er ikke medlem af protestkomiteen, men henstillinger fra disse skal følges under kontrolmålingen.